علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

روشهای پرواربندی گاو و گوساله

در

در پروار بندی به منظور تولید گوشت گاوعوامل مختلفی موثرند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱ـ نوع گاو ـــ گاو های گوشتی ،گاوهای شیری حذفی و گاوهای دوکاره.

۲ـ سن کشتارـــ رشد و نمو گاو و گوساله به مقدار زیادی بستگی به کیفیت ومیزان تغذیه دارد .دامها بر حسب نژاد ،نحوه پرورش و مرحله تولید در سنین مختلفی بشرح زیر پروار شده و به بازار فرستاده می شوند.

الف ــ سن ۳ تا ۵ ماهگی برای گوساله های شیری ( شیر خوار)

ب ــ سن ۸ تا ۱۲ ماهگی برای گوساله های نر جوانی که بلا فاصله بعد از شیر گرفتن پروار می شوند.

ج ــ سن ۲۴ تا ۳۰ ماهگی برای گوساله هایی که ابتدا خوب تغذیه شده اند و در زمستان از کیفیت تغذیه آنها کاسته شده است.

َد ــ سن ۳ تا ۴ سالگی برای گاوهایی که در مراتع تغذیه می شود.

ه ــ دامهای خذفی که به وسیله ماده گاوهای جوانتر جانشین می شوند.

۳ ــ نقش دامپرور ـــ با توجه به مساءل فنی در امر پرواربندی و برای گرفتن نتیجه بهتر باید افرادی که به اینکار اشتغال دارند دارای تخصص یا اطلاعات و تجربه کافی باشند.

 

۱ــ پرواربندی گوساله های شیر خوار

گوساله های جوانی هستند که درسنین ۳ تا ۵ ماهگی به وزن ۲۵۰ ــ ۱۲۰ کیلو گرمی می رسندو لاشه ای به وزن ۷۵ تا ۱۵۰ کیلو گرم تولید می کنند. این گوساله ها فقط با شیر طبیعی یا شیر جانشین شونده تغذیه شده و هدف از این روش عبارت است از:

الف ــ از تغییر شکل و تغییر فعالیت دستگاه گوارش دام شیر خوار و تبدیل آن به دستگاهگوارش دام بالغ جلو گیری شود.در نتیجه این امر از افزایش وزن دستگاه گوارش جلو گیری شده و لاشه ای با راندمان وزن بیشتر (۶۵ ـ ۶۰ درصد بازدهی گوشت) به دست می آید.

ب ــ کم بودن آهن شیر باعث تولید گوشت سفید و نیزچربی زیادآن ( شیر) باعث افزایش چربی بین عضلانی می شود که گوشت را لذیذ می کند.

پرواربندی این گوساله به دو روش صورت می گیرد.گروهی گوساله های نوزاد را تا مدتی با شیر طبیعی و سپس شیر جانشین شونده را به تدریج جایگزین آن می کنند گروهی دیگر از ابتداگوساله ها با شیر جانشین شونده تغذیه می کنند. برای سهولت کار بهتر است از گوساله های هم سن در سالن های مخصوص پرورش استفاده کنند این گوساله ها ممکن است از نژادهای مختلف بوده ولی بیشتر آنها را گوساله های نر نژاد شیری تشکیل می دهند. متاسفانه در بعضی از دامداری ها پرورش آین قبیل گوساله در شریط بهداشتی صورت نگرفته که در این حالت دامدار ناچار به استفاده غیر اصولی از انتخاب آنتی بیوتیک ها بوده و همچنین در پاره ای از موارد در امر رشد از هورمون های رشد(آنابولیزان ها)استفاده می کنندکه این امر سبب تجمع این مواددر گوشت حیوان شده که احتمالا" خطراتی برای مصرف کننده در برخواهد داشت. 

۲ـــ پرواربندی گوساله های نر جوان در جایگاه 

این دسته شامل گوساله های نر جوان پیشرس بوده و مشخصات آنها بشرح خلاصه می شوند:

الف ــ بیشتر این دامها را گوساله های نر جوان تشکیل داده و بندرت در بین آنها گوساله ما دیده می شود.

ب ــ به علت تغذیه مواد مواد متراکم از رشد بسیار سریع و فراوان بر خوردارهستند.

ج ــ خیلی زود ( حدودا" بین ۹ تا ۱۸ ماهگی به طور متوسط یک سالگی ) آماده کشتار می شوند. در سن کشتار وزن گوساله ۳۰۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم می باشند.

 

۳ـــ پرواربندی گاو در مرتع و جایگاه

 در این روش پرواربندی گوساله های جوان و تلیسه ها در سن ۲ تا ۳ سالگی روانه کشتارگاه می شوند. روش کار بدین صورت یوده است که گوساله ها ار بدو تولد مستیقا" از پستان مادر شیر خورده و تمام شیر مادر صرف تغذیه نوزاد می گردد. در شروع فصل زمستان گوساله در جایگاه از تغذیه بهتری بر خوردار شده و به اضافی وزنی حدود ۴۰۰ ـ ۳۰۰ گرم در روز می رسد. در بهار دوم با چرادر مراتع به اضافی وزنی حدود ۷۰۰ـ ۶۰۰ گرم در روز می رسد. با شروع دومین پاییز در سن ۱۶ تا ۱۸ ماهگی روانه کشتارگاه می شود. ولی تعدادی از دامپروان با اجرای یک برنامه تغذیه فشرده در دومین زمستان دامهای لاغر را پروار نموده ودر سن ۳۰ـ ۲۴ ماهگی به وزن زنده ۷۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم روانه کشتارگاه می کنند.

نظرات 23 + ارسال نظر
مرتضی جمعه 30 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:24 ق.ظ

سلام مهندس جان.
آقا دستت درد نکنه.
کار خیلی خوبی می کنی که بصورت متن قابل کپی نمی ذاری. متاسفانه کپی تو وب زیاده و ....

مهندس جان خیلی با وبلاگت حال می کنم. خیلی مطالب بدرد بخوری داره و منم ازش استفاده کردم. ا
این اولین باری هست که نظر می دم.
می خوام بگم خیلی به اینجا میامُ اما شاید نشه نظر بذارم.
شما همینطور به کارت ادامه بده. دلسردم نشو. (آخه تو یکی از پستا گفته بودی اگه نظر ندید فکر می کنم از این مطلب خوشتون نیومده و اینا ... )
راستیُ من مطالبتو با feed دنبال می کنم. واسه همین نظر نمیدم.
ایشالله بیشتر به اینجا سر می زنم و نظر می دم.
ممنون، موفق باشی

با نظرتون خوشحالم میکنید.
منم تا اونجایی که از دستم بر بیاد براتون پستهای جالب و کاربردی و خوندنی میزارم.
قربان شما.

مجید رضا اشتری چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام مهندس دستت دردنکنه خداقوت من میخوام یک گاوداری گوشتی احداث کنم اگر میتونی در مورد احداث جایگاه وتاسیسات مورد نیاز برای واحد ۱۵۰ راسی راهنماییم کن متشکرم مجید رضا اشتری

حتما این کار رو می کنم
به روی چشم

محمد مهدی چهارشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 03:33 ب.ظ

سلام .مهندس متشکرم.منم اولین باره که میام تو وبلاگ شما .امیدوارم بتونم استفاده خوبی رو از این وبلاگ ببرم.
سوالی داشتم.
به طور میانگین در پرواربندی گوساله ها در سنین مختلف چه مقدار خوراک مصرف میکنند و هزینه آن به صورت روزانه حدودا چه مقدار میشه؟
البته می دونم میتونه جواب مفصل داشته باشه ولی شما خلاصه بگو (منظورم بیشتر قیمت خوراکه)

سلام
از اینکه به وبم سر زدید ممنونم.
البته اینکه هزینه خوراک چقدره بستگی به مدیریت شما
اقلام مصرفی
یارانه دولت
فصل ژروار
و اینکه از کنسانتره آماده استفاده میکنید یا خودتون میکس میکنید داره.
اما قیمت خوراک در وضع فعلی با توجه به یارانه هر کیلو ۳۰ تومن هر کیلو بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومنه.
قربان شما

یاسر سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:49 ق.ظ

با درود
مطالب بسیار اموزنده ومفیدی وکاربردی بود
من رشته قبلیم دامپزشکی بود البته کاردانی الان هم حقوق میخونم به هزار ویک دلیل که بعضی هاشو فکر کنم بدونید البته از ررشته قبلیم غافل نیستم واین پیام هم یه نشونشه
من از وبلاگها ومطالبی که ارزش خوندن داشته باشه دست بر نمیدارم حتی ممکنه ارتباط حضوری هم با نویسندگانش پیدا کنم
از آشنایی با شما خوشبختم استفاده کردم از دانشتون
سپاسگذارم

از اینکه به اینجور مطالب علاقه دارید خوشحالم.
امیدوارم که تو رشته حقوق موفق باشید.
در رابطه با مطالب من هم نظر لطفتون رو رسوندید

ناصر چهارشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:51 ب.ظ

سلام
مطالب خوب و مفیدی توی وبلاگتون دارید .ما در زمان بچگی تو خونمون گاو داشتیم البته 4-5 بیشتر نبودن .برا همین هم یه جورایی حس خاصی نسبت به دام دارم.
یه سوال دارم شما لطف کردید و طرح برای پرورش 150گاو گوشتی را گذاشتید ولی اگه ممکنه و اطلاع دارید بفرمایید که با چه هزینه اولیه ای می تونیم شروع کنیم و چقدر میتونیم وام بگیریم.

پاسخ ارسال شد

حجت چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:48 ب.ظ http://gavdare45.blogfa.com

سلام خیلی وبلاگ جالب و پر محتوایی داری از نحوه نوشتن مشخصات شما هم خیلی خوشم آمد موفق باشی خدا حافظ

سلام
متشکرم
از لطفتون
قربان شما
برای شما هم آرزوی موفقیت دارم

mohamad جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:44 ب.ظ

برای پرورش گاو گوشتی در ایران به چه اصولی باید توجه کرد من ده هکتار زمین دارم میخواهم کشت وصنعت گاو گوشتی بزنم راهنمایی کنید

مهرداد خانبابایی شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 03:57 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید:
بنده اولین بارمه که از نوشته های شما استفاده میکنم و قصد دارم اطلاعاتمو در مورد مراحل و روشها و همچنین نتایج و بازده یک دامداری بیشتر کنم تا شاید بعدآ بتونم در این زمینه فعالیت کنم. از مطالب خوبتون ممنونم و اگر بتونید مرا بهتر و راحتتر راهنمایی کنید سپاسگذار می شم.

از مطالب وبلاگ استفاده کنید . هر چی کم و کسر بود بهم اطلاع بدید کمکتون می کنم.
اما دامداری زیر 25 راس شیری احداث نکنید صرفه اقتصادی کمی داره . برای پروار بندی هم هر چی بیشتر بهتر. موفق باشید

محمد رضا سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 09:48 ب.ظ

سلام مهندس جان
قبل از هر چیزی برات آرزوی سلامتی می کنم
خیلی خیلی به ندرت پیش میاد آدمی مثل من که زیاد اهل نظر دادن نیست نظر بده...باید بگم وبلاگ شما اونقدر دوست داشتنی.پربار.کامل و بی منته که هر بیننده ای رو به وجد میاره.
دست مریزاد
من در حال تصمیم گیری برای تکمیل یک واحد گاوداری ۲۰۰ راسی پرواری در زمینی حدود ۳۰ هکتار محدوده ساوه هستم . خواهشمندم اگه پیشنهادی دارین بفرمایین

سلام. ممنون از لطفتون.
امیدوارم که تو کارتون موفق باشید.
منم گاوداری دارم. کار سختیه. تعطیلی نداره. اما عشق میخاد تا نگهش داری . شیری یا گوشتی فعلا زیاد تفاوتی نداره اما بازگشت سرمایه گوشتی بهتر.
موفق باشید.

آرمان عاشوری جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:08 ق.ظ

سلام مهندس وقت بخیر ممنون ازاین اطلاعاتی که دراختیار مامیزارین خیلی عالی و پرمختوا بود

آرش استواری چهارشنبه 14 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:15 ب.ظ

ممنون . مطالب جدید برام ایمیل کنید

منصوره چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:49 ب.ظ

عالی بود ممنونم از توضیحات شما

علی چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:09 ق.ظ

سلام
مهندس ممنون بایت مطالب مفیدو سودمندت . من یه سوالی داشتم هرچی این ورو اون ور کردم نتونستم پیدا کنم در خصوص بهار بند گاوهای پرواری محل نگهداریشون چه جوری باید باشه ؟ منظورم اینه مخصوصا تو زمستون جاشون خیس باشه تاثیری تو لاغریشون میذاره اگه میذاره دلیلش چیه ؟ رطوبت و دما هوا چقد باشه ؟ آیا شرایط استانداردی برای محل نگهداری گاوهای پرواری هست یا همین طور دیمیه؟
ممنون میشم اینا رو جواب بدید.

سلام
یه پست برات می نویسم
جاشون خیس نباشه
یعنی اصلا نباید جایگاه رو خیس نگهداریم
حالا خیس میشه ولی باید خشک بشه مخصوصا محل استراحت
رطوبت هوا درجه مشخصی نداره
هیچ کاری دیمی انجام نمیشه دوست عزیز
منیویسم برات تو یه پست جدا
موفق باشی

پیمان پنج‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ق.ظ

بسیارخوب ومفیدبود

سلام .
متشکرم

ابوذر شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:59 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید به شما مهندس عزیز
سال نو مبارک
اول از هر چیز از مطالب خوبتون تشکر کنم
دوم چند تایی سوال فنی داشتم که اگه جواب بدین واقعا ممنون تون میشم
و اما سوال : من در حال تصمیم گیری برای تکمیل یک واحد گاوداری 300 راسی پرواری هستم و قصد دارم اطلاعاتمو در مورد مراحل و روشها و همچنین نتایج و بازده یک دامداری بیشتر کنم تا شاید بتونم در این زمینه با موفقیت فعالیت کنم و به طور میانگین در پرواربندی گوساله ها در سنین مختلف چه مقدار خوراک مصرف میکنند و مصرف هر کدام از آنها به صورت روزانه حدودا چه مقدار میشه؟ و ترکیبات غذایی روزانه آنها و برنامه غذایی آنها رو برام بفرستید ممنون تون میشم.

ایشالله همیشه سربلند و موفق باشی
ممنون و خدا نگهدار

سلام دوست عزیز
سال نو شما هم مبارک.
و اما جواب
من به طور متوسط برای هر گوساله 3 ماهه تا 18 ماهه میگ که دیگه مرحله ایش نکنیم روزی 3 تا 4 کیلو کنسانتره با توجه به قیمت ها و نه چیزایی که تو کتابهاست و علوفه هم نامحدود .
البته این حرف اصلا دلیل علمی نداره اما تو عمل نمیشه کاریش کرد قیمت ها واقعا نوسان داره و اگر بخواید براساس فرمول و .... خوراک بدین دیگه چیزی تهش نمی مونه با توجه به سرمایه ای که میزارید.ترکیبات غذایی هم با توجه به قیمت اقلام در بازار که می تونه کاه و یونجه و سبوس گندم و تفاله چغندر و آرد جو ، کنجاله تخم پنبه ، کنجاله کلزا، ذرت، و . . . باشه.
موید باشید

سیدعباس یازاج پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:42 ب.ظ

بسیارعالی است ،لطفا ادرس مراکز تولید کنجاله ها را برایمان بنویسید.

عشق حیوانات سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:39 ق.ظ

تاسف به فطرت شما که حیوان مظلومی مثل گاو رو با شکنجه و درد بزرگ میکنیدو اخرش میکشید شون . این انسانیت نیست . من گیاهخوارم و در خدمت تمام موجودات مظلومی مثل گاوها هستم . فقط کافیه واسه یک ثانیه خودتونو جای اونا بذارید اونا رنج میکشن بفهمید بیایید دوستشون داشته باشیم

چندتا سوال جمعه 5 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:23 ق.ظ

با سلام و تشکر از مالب خوبتون
اقا من حسابی گیج شدم .یکی میگه 30هکتار و دیگری میگه 20 هکتار را واسه دامپروری یا همان پرواربندی گوساله در نظر میگیره ئر صورتی که بنظر میرسه فقط هزار متر فضا لازمه لطفا راهنمایی بفرمایید . این یک مطلب و مطلب دیگر اینه کهخلاصه ای از روش پرواربندی را بمن اموزش بدهید که جوابگوی سوالات زیر باشد
1- اینکه گوساله کوچک برای پرواربندی را از کجا تهیه میکنندمنظورم محل خاصی برای فروششان هست یا نه
2-دوره پرواربندی چندماهه؟ بفرض اینکه 4ماهه خریدیم حدودا چندماه دیگر روانه کشتار میشود؟
3- بهترین نژاد گوشتی برای اب و هوای خوزستان چیست و چه مشخصاتی داره"
درپایان از زحمات شما سپاسگزاری میکنم شادباشید

عنایت چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:29 ب.ظ

سلام
ممنون از این همه اطلاعات که در اختیار همگان گذاشتی
اگه میشه و وقتشو داری اطلاعات کاملی راجع به گاو گوشتی و نحوه پرورش و نگهداری و خوراک و داروهای و مکملاتش برا م بفرست
بازم ممنون

داوود پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:41 ب.ظ

عالی است ولی نقشه تاسیسات نیست

محمد یکشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:07 ب.ظ

سلام مهندس. ممنون از مطالب عالیتون. میخواستم بپرسم برای پرواربندی گوساله در چه وزنی بخرم بهتره. (یه گاوداری کوچیک محلی با ظرفیت 25راس دارم تازه وارد هم هستم)

0000 یکشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:42 ب.ظ

عالی بود

احمد شنبه 12 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:25 ب.ظ

سلام مهندس خدا قوت خسته نباشید . میخواستم پرواربندی فقط گاو نر گوشتی را پرورش بدم نمیدونم چه زمانی بخرم یا چند کیلوی یا چه نژادی یا چند ماه پرورش بدم خواهشا راهنمای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد