علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

استفاده از ضایعات در تغذیه دام

 نان خشک

    خوراکى است که از آرد گندم به دست مى‏آید. این خوراک براى دام‏هاى شیرى و پروارى مناسب است. براى استفاده از این خوراک باید بسیار دقت کرد. زیرا اگر نان خشک کپک زده باشد، باعث مسموم‏شدن دام‏ها مى‏شود. به علاوه در درازمدت در گاوهاى شیرى باعث ناراحتى‏هایى مى‏شود.  

    چون نان‏هاى خشک به طور صحیح جمع‏آورى نمى‏شوند، ممکن است لابه‏لاى آنها چیزهایى مانند تیغ، سوزان و پلاستیک وجود داشته باشد. اگر این چیزها خورده شوند، موجب ناراحتى‏هاى مختلف براى دام مى‏شوند.

    چیزهایى مانند میخ یا سوزن به طور مسقیم وارد نگارى حیوان مى‏شوند، کم‏کم از  دیواره نگارى مى‏گذرند و به قلب مى‏رسند. در نتیجه باعث مرگ ناگهانى حیوان مى‏شوند. ماده‏هاى پلاستیکى نیز باعث بسته‏شدن روده‏هاى دام مى‏شوند.

 سبوس برنج

    نوع درجه یک آن دانه‏هاى برنج دارد و به شکل آردى است، این نوع از سبوس براى دام‏ها مفید است. اما نوع‏هاى دیگر که زبره زیادى دارند، براى خوراک دام مفید نیستند. از این ماده در مخلوط کنسانتره براى گاو شیرى شش درصد و براى گاو پروارى نه درصد مى‏توان در نظر گرفت.  

 ملاس

    این خوراک، خاصیت انرژى زایى و مُلین بودن دارد. مى‏توان تا ده‏درصد از آن را در جیره غذایى روزانه در نظر گرفت. شروع تغذیه با این خوراک باید کم‏کم باشد. ملاس جایگزین خوبى براى غذاتى مانند جو و ذرت است.  

    استفاده از ضایعات براى کم‏شدن قیمت جیره غذایى و استفاهد بهتر و بیشتر از محصولات فرعى کارخانه‏ها بسیار مناسب است. ولى مصرف بیشتر از اندازه و ناگهانى این مواد باعث ناراحتى‏هاى شدید گوارشى براى دام مى‏شود. براى مثال، استفاده از چغندر خوراکى، خربزه، هندوانه و صیفى‏جات دیگر باید کم‏کم شروع شود. یعنى از روزى دویست گرم شروع شود در پایان هم کم‏کم قطع شود.

منبع : 

http://www.animalscience.mihanblog.com

نظرات 3 + ارسال نظر
فاطمه سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:51 ق.ظ

سلام
اولا میخواستم اولین کسی باشم که سال نو را دروبلاگتان به شما تبریک میگویم
دوما اعلام کنم که سی دی به دستم رسید وازاین بابت سپاس
سوما بازهم از مطالبتون تشکر کنم

سلام فاطمه خانم
شما لطف دارید
سال نو شما هم مبارک البته یه ماهی ازش گذشته ولی باز هم اولین بودین .
امیدوارم که از سی دی ها استفاده لازم رو ببرید.
ارسال مطالب به روی سایت از کارهای مورد علاقه منه.
موید باشید.

راد سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 08:52 ق.ظ

سلام
وبلاگ بسیار مفید و خوبی دارین. این علمی که شما در اختیار مردم می ذارین پیش خدا پاداش بزرگی داره. من باید یه پوروپوزال در مورد نقش ویتامین e در مرغ تخمگذار بنویسم اما مطالب خوبی نتونستم پیدا کنم. خواهش می کنم کمکم کنین.فارسی و انگلیسی بودنش مهم نیست. فقط چند تا مقاله در این مورد می خواستم. خیلی ازتون ممنونم.

والا وقتم خیلی کمه
در این رابطه بهتره سرچ بزنین.

احسان جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:21 ب.ظ

مرسیییییییییییی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد