علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

عوامل موثر در ایجاد ورم پستان

ورم پستان به التهاب غده پستان اطلاق می شود و در حقیقت التهاب پاسخی است از سوی بدن در برابر صدماتی که به بافت پستان وارد شده است. عمده ترین علت این بیماری باکتریها می باشند، البته میکروارگانیسمهای دیگری نظیر مخمرها، مایکروپلاسما و جلبکها نیز می توانند سبب این بیماری شوند.

غیر از ورم پستان که توسط باکتری سل ایجاد می شود و از طریق خون تولید بیماری می کند، سایر باکترهای مولد ورم پستان از راه سر پستانک وارد غده شده و پس از استقرار در غده ایجاد توکسین(سم) کرده و با این عمل تعدادی از سلولهای مترشحه شیر از بین می روند.

بنابراین یکی از ضرر های عمده این بیماری کاهش شیر تولیدی دام می باشد . همانطور که اشاره شد التهاب واکنش بدن نسبت به عفونت تیجاد شده است. در هنگام عفونت پستانی گلوبولهای سفید که نقش حفاظتی بدن را بر عهده دارند تعدادشان در خون زیاد شده و از طریق جریان خون به طرف غده هدایت می شوندو با توجه به کند شدن جریان خون در رگهای پستان، این سلولها به دیواره مویرگها چسبیده و از طریق خون وارد شیر می شوند و با باکتریها مقابله کرده و آنها را تا حد امکان از بین می برند و پس از موارد تشخیص بیماری ورم پستان، افزایش این سلولها می باشد که به این سلولها سلولهای سوماتیکی یا بدنی اطلاق می شود. بیشترین باکتریهای تولید کننده این بیماریها استافیلوکوکوس اورئوس استرپتوکوکوس آگالاکتیه، کلی فرم و استوکوک ها می باشند.

ورم پستان

 

ورم پستان به سه شکل حاد، تحت حاد و مزمن دیه می شود. در ورم پستان حاد، پستان کاملاً متورم و دردناک، دام دچار تب و بی اشتهایی شده و شیر نیز به میزان زیاد کاهش می یابد. این نوع ورم پستان قابل تشخیص بوده و با توجه به درمان انتی بیوتیکیمداوا می شود. شیر دام بیمار 4 تا 7 روز پس از آخرین تزریق آنتی بیوتیک نباید با شیر دامهی دیگر مخلوط گردد.

ورم پستان

 

در ورم پستان تحت حاد بیشترین خسارت به دامدار و کارخانجات فرآوری شیر وارد می شود و هیچ گونه علائم بالینی در دام مشاهده نمی گردد، ولی کاهش شیر و همچنین تغییر در وضعیت ترکیبات شیمیایی شیر ایجاد شده و با توجه به فعال شدن برخی از آنزیمها تاثیرات به سزایی در محصولاتی نظیر پنیر، کره و خامه به وجود آمده و باعث کاهش کیفیت این محصولات می شود. این ورم پستان به سرعت در تمام گله انتشار می یابد که با روشهایی نظیر استفاده از استریپ کاپ،  CMTو تعیین هدایت الکتریکی می توان به این نوع ورم پستانی پی برد.

ورم پستان مزمن: در این نوع ورم پستان باکتریهای مولد بیماری در بافت پستان وجود داشته و در صورت مساعد بودن شرایط رشد نموده و باعث ابتلای دام به بیماری ورم پستان می شود.

1 – استافیلوکوکوس.

2 – اورئوس.

3 – استرپتوکوکوس.

نظرات 6 + ارسال نظر
فاطمه یکشنبه 26 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:01 ق.ظ

با سلام وروز بخیر
من با یک مشکل جالب برخورد کرده ام یک غده قارچی شکل سبز رنگ بر روی بدن یک گوساله . دوست دارم نظر شما رو درمورد علت اون بدونم فقط نمیدونم چطور عکسشو براتون بفرستم آدرس ایمیل من اینه :
shafie.fatemeh@yahoo.com

پاسخ رو در میلتون ببینید.

نادر سه‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 04:02 ب.ظ http://inter-khalaj.blogfa.com

سلام
من می خواستم از شما بخوام که در مورد گاو گوشتی مطلب بزارید.
اگه در مورد اصطبل ها نیز توضیح بدید.

در اولین فرصت
حتما

علی پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:03 ق.ظ

سلام
دوست عزیز این سایت رو دیدید؟
www.damdaroo.com
دام دارو : سایت جامع داروهای دامپزشکی

زهره چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:29 ب.ظ

سلام خوب بود ولی بهترش کن

علی دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام در ارتباط با متن حاضر شاید سایت زیر به دردتون و همچنین کاربرهای سایت بخوره و لینکشو خواستین براشون بزارین
سایت جالبیه و تمام داروهای دامپزشکی کشورو رو داره:
www.damdaroo.com

سلام
متشکرم

دارابی سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 03:25 ب.ظ

سلام ورم پستان آیا واکسن دارد؟؟؟؟؟؟آگالاکسی؟؟؟

بیماری های باکتریایی واکسن ندارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد