علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

انتخاب بستر و تاثیر آن روی شیوع ورم پستان

یکی از عوامل افزایش شمار سلولهای بدنی  بستر مورد استفاده  و چگونگی مدیریت مواد بستر می باشد. محققان دانشگاه مینه سوتا  این ارتباط مهم را در چهل و یکمین جلسه جامعه ملی ورم پستان  آمریکا  ارائه کردند.  داده های مرکز بهبود تولید شیر و بهبود گله های آمریکا  در مینه سوتا  آشکار می کند که 35% تلیسه های شکم اول  شیردهی خود را  با شمار سلولهای بدنی بالای 200000 شروع می کنند. علاوه بر این 35% گاوهای مسن تر شمار سلولهای بدنی شیر آنها در ماه اول شیردهی افزایش می یابد .( بیش از 200000 )

برخی از مححققین دریافتند  که بیشتر این نوع افزایش شمار سلولهای بدنی  ناشی از عفونتهایی است که در دوهفته آخر قبل از خشکی  یا طی 21 روز آخر خشکی  و یا متعاقب خشک بودن  دام حاصل میشود. در گاوهای مسن تر  حدود 60% عفونتهای جدید پستانی  در اوایل  یا اواخر دوره خشکی  اتفاق  می افتد.بستری که گاوها و تلیسه ها در طی این دوران مهم در معرض آن میباشند در میزان ابتلا به عفونتهای جدید اهمیت بسیاری دارد.

محققان دریافتند که میکرو ارگانیسم های محیطی ( گرم منفی و برخی از استرپتوکوکسی ها ) همراه با استافیلوکوکوسها ی  کواگولاز منفی  به طور مکرر باعث  عفونتهای پستانی می شوند. آنها همچنین دریافتند که جمعیت باکتریایی روی سرپستانک  بسیار شبیه همان باکتریهایی  می باشد که در مواد بستر است. بنابر این بسیار اهمیت دارد  که جمعیت میکروبی بستر را به حد اقل برسانیم  تا باکتریهایی که بین دو دوشش  در روی سرپستانکها قرار می گیرند کاهش یابد.

 

 

نکته :در انتخاب  نوع بستر و مدیریت آن  دستورالعملهای  زیر می تواند به شما کمک کند

 

* ماسه های تمیز و خشک مواد مغذی و رطوبت لازم برای رشد باکتریها را فراهم نمی کنند. بنابراین ماسه معمولا بستری می باشد که توسط محققین  انتخاب می گردد. از آن جایی که بیشتر سامانه های کود  نمی توانند برای ماسه سودمند واقع شوند؛ برخی از مواد آلی به جای ماسه  استفاده   می شود. اغلب آنها تراشه های چوب  یا خاک اره  می باشند. عموما کاج ، سرو و چوبهای نرم  به خوبی بلوط  و سایر چوبهای سخت  رشد باکتریها را حمایت نمی کند.

 

 

* اندازه ذرات بستر اهمیت دارد . بسترهایی با اندازه بزرگ باعث رشد بیشتر باکتریها میشود. ذرات بسیار ریز نیز وارد سر پستانک و پستان شده و بالقوه مشکلات  بیشتری را در کنترل تعداد باکتریهای سرپستانک ایجاد می کند. این امر مخصوصا اگر روشهای آمادگی پستان زیر سئوال باشد  حقیقت دارد. از ضد عفونی سرپستانکها  قبل از دوشش استفاده کنید  تا تعداد باکتریهای محیطی  کاهش یابد.

 

* بستر باید همواره تازه و تمیز باشد .بر اساس نیاز، بستر جدید  اضافه نمایید( 0.45 تا 0.9 کیلوگرم بستر آلی  روزانه به ازاء  هر راس دام) و استال ها را هفتگی تمیزنمایید.( حداقل نیمه پشتی استال را تمیز نمایید). بسترهای تمیز را در قسمت جلویی استال  قرار دهید و در خلال هفته بر اساس نیاز  با شن کش  آنها را به سمت  عقب استال هدایت کنید.  هنگامیکه گاوها بستر را به سمت عقب می رانند آنها از پاهای کثیف خود  استفاده می کنند  که می تواند  به آسانی بستر را آلوده سازد.

 

* اگر از ماسه استفاده میشود آن را زیر و رو نکنید . زیرا هنگامیکه این کار را انجام می دهید  ماسه های آلوده سطحی با ماسه های زیرین که تمیز هستند  مخلوط شده  و آنها را آلوده می کنند. اگر می خواهید از ماسه مجددا استفاده کنید حتما آنرا با آب بشویید . عمق ماسه بایستی حد اقل 15 سانتی متر باشد تا آسایش گاو تامین شود.

 

* به 3/1 انتهایی هر استال 0.9 کیلوگرم سنگ آهک هیدراته  اضافه کنید. در بستر های آلی  افزودن سنگ آهک هیدراته  تنها برای حدود یک روز نرخ رشد باکتریها را کاهش می دهد . این کار باید در شرایط خاص و به عنوان یک روش کنترل باکتریایی  مورد توجه قرار گیرد.

با دامپزشک و متخصص ترویجی  یا سایر مشاوران گاوداری  مشورت نمایید  تا دستورالعملهای  بیشتر و وسایلی که به شما کمک میکنند  تا از ورم پستان  جلوگیری کنید  یا آن را کنترل نمایید  در اختیار شما قرار دهند.

 

 

 

دومین همایش وبلگ نویسان کشاورزی و منابع طبیعی

 

سلام دوستای خوبم

دومین همایش وبلاگ نویسان کشاورزی و منابع طبیعی در روزهای سوم و چهارم مردادماه سال جاری برگزار می شه از همه وبلگ نویسهای کشاورزی و منابع طبیعی دعوت میشه در این همایش شرکت نمایند .
ضمنا برای پیگیری اخبار همایش به وبلاگ

www.agriblogs.blogsky.com

مراجعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز با ای میل

smoghissi@yahoo.com

تماس بگیرید .