علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

نقش ویتامین ها در تقویت و تحریک سیستم ایمنی

ویتامین A

ویتامین A  معروف به رتینول از نظر شیمیایی یک الکل منوهیدریک غیراشباع می باشد. محل اصلی جذب ویتامین A در مخاط ابتدای روده باریک می باشد. شکل فعال فیزیولوژیکی ویتامین A به وسیله پروتئین ناقل ویژه ای که اصطلاحا" (( پروتئین متصل شونده با رتینول )) نام دارد از کبد جابجا می گردد. بیش از 95 درصد ویتامین A  در کبد و مقدار کمی از آن در بافت های چربی ، ریه و کلیه ها ذخیره می شوند. همچنین رتینول درکبد کنژوگه شده و از طریق صفرا دفع می شود. از جمله فعالیت های متابولیسمی که ویتامین A  در آن نقش دارد می توان به بینایی ، تولید مثل ، حفظ غشاهای مخاطی ، نقش کوآنزیمی و هورمونی ، سنترموکوپلی ساکاریدها ، رشد استخوان ، سنتر کورتیکوستروئیدها ، تنظیم فشار مایع مغزی نخاعی ، فیزیولوژی غده تیروئید و نقش در متابولیسم مواد اشاره نمود. 

نقش ویتامین A  در سیستم ایمنی

-   نقش مثبت ویتامین A در تولید پادتن در جوجه ها (Herlyn , et al. , 1975) .

-  وابسته بودن پاسخ پادتن در جوجه ها به مقدار ویتامین A ، به طوریکه وجود ویتامین A  با دز بالا درجوجه ها سبب افزایش 2 تا 5 برابر سطح پادتن در سرم در مقایسه با گروههایی که فاقد ویتامین A بودند ، شده بود ( Lcutskay , et al , 1977 )  .

-  سطح بالای ویتامین A در جیره به میزان 60000 IU/kg   سبب افزایش سطح پادتن در سرم و فعالیت بیگانه خواری سلول های ایمنی در جوجه شده بود. این اثرات تابع حضور ویتامین E  در جیره است (Tengerdy,1977) .

 - مؤثر بودن ویتامین A  در نگهداری و رشد اندامهای لمفی ( تیموس و بورس) ؛ بطوریکه در جیره های حاوی سطوح پایین ویتامین A ، رشد این اندامها دچار آسیب و اختلال گشته بود (Davis , 1983) .

 - تأثیر مثبت ویتامین A  به میزان 350 mg/kg  در تکثیر لمفوسیت های   ( Sklan, 1989) T .

- ویتامین A  در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارد. همچنین محققین دریافتند که زیادی یا کمبود ویتامین A  سبب صدمه زدن به سیستم ایمنی می گردد ( Friendman , 1989) .

- تأثیر کمبود ویتامین A  در کاهش فعالیت لمفوسیت های T  سیتوتوکسیک ( این سلول ها نقش مهمی دربهبود بیماری های ویروسی ایفا می نمایند (Siytsma , 1990)  .

- کاهش مقاومت در مقابل عفونت کلی باسیلوز در اثر کمبود (0 mg/kg)  یا بالا بودن (1000 mg/kg)  ویتامین A  بعلت تأخیر در پاسخ ایمنی (Friedman , 1991) .

- ایجاد بالاترین پاسخ ایمنی در بوقلمون بوسیله ویتامین A  در مقادیر توصیه شده بوسیله NRC  یا بالاتر از آن (Sklan , 1995) .

- نقش مثبت ویتامین A  در افزایش پاسخ ایمنی در گله های تخمگذاری که در معرض استرس حرارتی قراردارند (Lin, 2002) .

- اثرات کمبود ویتامین A  درکاهش ایمنی موضعی روده در برابر عفونت کوکسیدیوز مؤثراست (Dalloul ,2002) .

 

ویتامین C

از نظر فرمول شیمیایی این ویتامین از ساده ترین انواع ویتامین ها است و شباهت ساختمانی نسبی با اسید اسکوربیک دارد. ویتامین C  به راحتی از دستگاه گوارش جذب می شود و بطور گسترده در تمام بدن پخش می گردد. راه دفع آن بطور عمده از طریق ادرار بوده ولی بسته به نوع موجود زنده ، راه دفع متفاوت است. در طیور به علت سنتز آن در بدن ، درحالت عادی افزودن این ویتامین به خوراک ضروری نیست . 

فعالیت فیزیولوژیک ویتامین C

این ویتامین در فعالیت دستگاه های ایمنی ، تولید مثل ، قلبی ، بافت همبند ، سیستم عصبی ، تنفس ، چشم و در شرایط استرس زا دارای نقش حساس می باشد.

 

نقش ویتامین C  در سیستم ایمنی

-عملکرد مؤثر و مناسب گلبول سفید خون ، فاگوستیوز و کشتن اجرام بیماریزا ( Bendish , 1992)

-داشتن خاصیت ضد ویروسی مستقیم (Jari Walla et al , 1996 )

-داشتن خاصیت باکتری کشی مستقیم ( Bendish , 1992)

-تقویت تولید پادتن ( Jari Walla , et al , 1996)

-تقویت تولید اینترفرون در سلول های آلوده به ویروس نیوکاسل ( Bendish , 1992).

-تقویت تولید کمپلمان ها و تنظیم عملکرد آنزیم لیپواکسیژناز که نتیجه آن تولید لوکوترین ها می باشد (Moser , et al , 1991)

-افزایش اتصال سلول های نوتروفیل به سلول های اندوتلیال (Bendish , 1992)

-تقویت کموتاکسی . (Bendish, 1992).

-نقش مثبت ویتامین C در افزایش تکثیر لمفوسیت ها در استرس گرمایی (Puthpongsiripon ,2001).

-نقش مثبت ویتامین C  در خاصیت باکتری کشی هتروفیل ها (Andreasen , 1999) .

-میزان اثرگذاری ویتامین C بر روی وضعیت ایمنی به مدیریت مرغداری ، طول مدت اضافه نمودن آن به جیره، سن جوجه و تعادل ویتامین C با منشاء داخلی و خارجی بستگی دارد (Van Nickerk , 1989) .

-استفاده از ویتامین C به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در بیماریها و عوامل تضعیف کننده ایمنی (Pardue , 1984) .

-کاهش دوره بیماری استافیلوکوکوزیس در طیور ( Levy , et al , 1996) .

- ویتامین C  باعث افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E می گردد (Jacob , 1995) .

-بهبود تقویت تولید پادتن علیه بروسلاآبورتوس و واکسن زنده و کشته نیوکاسل به وسیله ویتامین های C و E ( Pardue et al , 1984)   . 

 

ویتامین E :

ساختمان آلفا – توکوفرول یک ترکیب هتروسیکلیک می باشد که از یک هسته کرومان و یک زنجیره جانبی متصل به آن تشکیل شده است و هر واحد بین المللی آن برابر با یک میلی گرم دی ال – آلفا توکوفرول استات است. جذب ویتامین E  از طریق تشکیل میسل در مجرای روده صورت می گیرد. پایداری ویتامین E بسیار پایین است. برای افزایش ثبات ویتامین E ، دی ال – آلفاتوکوفرول استات در جیره های غذایی طیور تجاری اضافه می گردد.

وظایف ویتامین E  در بدن

از جمله وظایف این ویتامین در بدن می توان به نقش آن در کمک به بقا و رشد جنین ، ممانعت از اکسیداسیون مواد حساس به اکسیژن ، جلوگیری از اکسیداسیون چربی های درون سلولی و غشاء سلولی ، تنظیم عملکرد عضلات و حفظ تعادل گلیکوژن و متابولیسم کربوهیدرات ها و کراتین در بدن ، مقابله با مسمومیت فلزات سنگین و ... اشاره نمود. 

 

نقش ویتامین E  در سیستم ایمنی

-اسیدهای چرب می توانند به عنوان ملکول تعدیل کننده سیستم ایمنی در ارتباطات بین سلول ها ، سیال بودن غشاء و شکل گیری ملکول پیامبر ثانویه دخالت نمایند و ویتامین E  می تواند از این طریق تنظیم کننده سیستم ایمنی باشد.

-بهبود رشد اندامهای لمفاوی مانند بورس و تنظیم لمفوسیت های موجود در بورس و تیموس و افزایش سلول های T  4 CD نسبت به 8 CD  ( Marsh , et al , 1982)  .

-افزایش تولید اینترفرون مقاوم به اسید در اثر ایجاد عفونت ویروسی و باکتریایی در اثر تجویز ویتامین E  به مقادیر بالا ( Franchini et al , 1990) .

-ایجاد ایمنی محافظت کننده در اثر ویتامین E  در عفونت های اشریشیاکلی ( Tengerdy , 1975) ، نیوکاسل (Franchini , 1995)  ، گامبورو (Mcllory , 1996)  ، کوکسیدیوز ( Colnago , 1982)  و برونشیت عفونی ( Darbishire , 1987) .

-تجویز و تزریق 10 واحد بین المللی ویتامین E در روز هجدهم دوره جنینی سبب افزایش ایمنی سلولی در جوجه های گوشتی گردید ( Gore , et al , 1997) .

-اثر ویتامین E  بر روی متابولیسم اسید آراشیدونیک و هدایت آن به سمت سنتز پروستاگلاندین و لوکوترین ها (Blumberg , 1994 ) .

-نقش ویتامین E  در میزان بقای سلول ها در محیط تیموس ( Forrest et al , 1994) .

-اثر مثبت ویتامین E  بر روی تمایز لمفوسیت T در طحال ( Erf et al ,1998) .

-ویتامین E  با تقویت سیستم ایمنی ، اثرات سوء سموم قارچی را بر روی سیستم ایمنی کاهش می دهد (Prakash et al , 2000) .

-افزایش فعالیت بیگانه خواری سلول های دفاعی در اثر تجویز ویتامین E ( Gonzalez , et al , 1995)

-اثبات نقش ویتامین E  در افزایش فعالیت بیگانه خواری ماکروفاژ در مراحل اولیه رشد جوجه های گوشتی  ( Konjufca et al , 2004) .

-استفاده از ویتامین E  به عنوان ادجوان واکسن های کشته ( Barman, 2005) .

-اثبات توانایی ویتامین E  به عنوان تحریک کننده تولید ایمونوگلوبولین A  در مخاط روده و افزایش ایمنی روده ای ( Muir et al , 2002) .

-بهترین نتایج افزایش ایمنی ناشی از ویتامین E  در مقادیر 25 تا 50 واحد در کیلوگرم مشاهده شد و سطوح بالاتر اثرات کمتری بر روی افزایش ایمنی دارا بودند (Leshchinsky , et al , 2001) .

-ژنتیک نقش مهمی در پاسخ جوجه ها به افزایش ویتامین E  در افزایش ایمنی دارا می باشد ( Yang .2000)

لازم به ذکر است

 در برخی از تحقیقات عدم تأثیر مثبت ویتامین E  بر روی سیستم ایمنی گزارش شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. ممکن است عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، استرس و میزان ویتامین E  در جیره پایه در متفاوت بودن گزارشها مؤثر باشند. همچنین میزان ویتامین E  مورد نیاز در NRC  فقط برای جلوگیری از بروز نشانه های کمبود ویتامین به علت اثرات تخریبی اکسیداسیون و کاهش باروری است و هرگز احتیاجات لازم برای تحریک و تقویت سیستم ایمنی را تأمین نخواهد ساخت ( Leshchinsky , et al , 1999) .

 

بولتن علمی تلاونگ شماره 33

نظرات 1 + ارسال نظر
جسور یکشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام دوست گرامی
من جهت تکمیل پایان نامه کارشناسی ارشدم، نیاز به استفاده از منابع ویتامین ای دارم. لطفاً اگر امکان دارد، ویتامین ای را همراه با رفرنسهابه ایمیل من ارسال نمایید.
UOK.8314@GMAIL.COM
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد