علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

مشکلات ناشی از آمیخته گری در گوسفندان ایران

هدف دامپرور از آمیخته گری      

1 . هدف پرورش گوسفند درایران(تولید گوشت) است  .

2 . گوشت گوسفند بالاترین مصرف رادارد (70-60%) .

3 . افزایش تولیدات گوسفند درچارچوب مراتع ایران مقدورنیست .

در نتیجه نیاز به اصلاح نژاد است که درایران نتایج اصلاح نژاد وجود ندارد یا جنبه عملی پیدا نکرده است در نتیجه دامپرور اقدام به آمیخته گری می کند . 

  انتخاب :    SELECTION

 عملی که به وسیله آن بهترین افراد گله به عنوان والد برگزیده شده تا به کمک آنها بهترین افراد نسل بعد را تولید کنند . پس مهمترین عملی که دامپرور می تواند به وسیله آن به تثبیت یا نفوذ صفات مطلوب درمیان گله بپردازد همین انتخاب  می باشد .

   آمیخته گری :    CROSS-BREEDING

  تلاقی بین دویا چند نژاد ، گونه وافراد غیرخویشاوند درداخل یک نژاد می باشد . از آمیخته گری دونژاد در نسل اول نتاج مطلوب بدست می آید ولی چون در نسلهای بعد مجزا شدن ژنها صورت می گیرد تغییراتی از نظر رنگ وصفات اقتصادی در ظاهر می شود .

TRMINAL - CROSS BREEDING

مشکلات ناشی از آمیخته گری

 در صفات کمی مشکلاتی همچون :

کاهش وزن دنبه ، کاهش میزان باروری ، افزایش سخت زایی ، تغییر در میزان شیرتولیدی درنتاج و کاهش نسبت بره زایی را می توان دید .

در صفات کیفی مشکلاتی همچون :

  تغییر در کیفیت لاشه ، تغییر در عادت پذیری نسبت به محیط و کاهش کیفیت پشم را مشاهده نمود .

با توجه به این مطالب می توان نتیجه گرفت که استفاده غیر اصولی از آمیخته گری مشکلاتی را که در بالا قید شد را خواهد داشت و باید طی یک برنامه اصولی این کار را پی گیری نمود .

                                          

 

نظرات 7 + ارسال نظر
پناهی چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:35 ب.ظ http://panahi1.blogfa.com

در مورد اصلاح نژاد بیشتر بنویسید

محمد دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:32 ب.ظ

سلام ... دانشجوی دامپروری دانشگاه آزاد تبریز هستم از آشنایی با شما خوشحال می شم ... 09148176250

سلام آقای محمد.
منم از آشنایی با شما خوشبختم.
کاری از من اگه بر بیاد درخدمتم.
موفق باشید.

اعتصام سه‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:59 ق.ظ

با سلام :
ممنون از تلاشتون در زمینه دام و طیور. چجوری میتونم تو گروه علم ودامپروری عضو بشم؟ من جایی رو برای ثبت نام ندیدم. در ضمن من دنبال یک مقاله در مورد جایگاه صفات کمی و بیان ژن هستم.اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

براتون ارسال شد

فرزاد اقدامی دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام
من ساکن آلمان هستم. با اینکه دامداری رشته من نیست اما به گوسفند داری علاقه زیادی دارم و مطالعاتی هم در این ضمینه داشته ام. من متوجه شدم که اینجا نژاد های خوبی (هم گوشتی و هم شیری) وجود دارد، سوالی که دارم این هست که آیا می شود از این نژاد ها برای اصلاح نژادهای ایرانی استفاده کرد یا نه؟ در این صورت آیا می شود گوسفند وارد ایران کرد یا نه؟

با تشکر
فرزاد اقدامی

جواب تون رو تو میل دادم

روزبه شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:15 ق.ظ

روزبه شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:21 ق.ظ

کارت درسته

fatima چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:52 ب.ظ

سلام ممنون از وبلاگ خوبتون
من دانشجوی ارشد ژنتیک دام هستم ممنون میشم اگه یه کتاب الکترونیک دررابطه با امیخته گری واسم بفرستین شدیدا بهش نیازمندم.
سپاسگذارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد