علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

پرورش جوجه گوشتی

مقدمه:

پرورش طیور در مدتها قبل بصورت مجتع های کوچکی انجام می شد که از نظر اقتصادی حائز اهمیت نبود و این مراکز تولیدی کوچک هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارد امروزه واحدهای مرغداری بسیار بزرگی وجوددارد که از جنبه اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند در حال حاضر صنعت پرورش طیور به اندازه ای گسترش پیدا کرده که گاهی گله های طیور موجود در یک واحد به مرز یک میلیون قطعه می رسد سرعت صنعتی شدن پرورش طیور در نیمه قرن اخیر به حدی است که شاید در آینده نزدیک، دیگر مراکز کوچک تولیدی حتی در کشورهای در حال توسعه هم دیده نشود از سال 1930 تا به حال، تولید تخم مرغ سالیانه به ازای هر مرغ تقریبا دو برابر شده است. مرغهای امروزی نتیجه فعالیت و کوشش متخصصین ژنتیک با اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت هستند که اقتصادی بودن پرورش طیور راسبب شده اند.ا

 

مراحل انجام کار :

 

هنگام ورود جوجه مراقبتهای اولیه ضرورت دارد زیرا هیچ کاری مناسب تر از یک آغاز خوب نخواهد بود.ا

آب : جند ساعت قبل از ورود جوجه ها باید آبخوریها را پر از آب نمودد تا هنگام ورود جوجه از سردی آن کاسته شده و دارای دمای مناسب باشد.ا

آب شکر:اضافه نمودن شکر به میزان 8% به آب آشامیدنی طی 15 ساعت اول ورود جوجه ها باعث بهبود رشد خواهد شد. استفاده از آبخوری کله قندی: به نظر می رسد برای تامین آب در ساعات اولیه، استفاده از آبخوری کله قندی بهترین روش باشد به ازاء هر 100 قطعه جوجه 2 عدد آبخوری کله قندی مورد نیاز می باشد.ا

حرارت آب :حرارت آب در روزهای اولیه باید حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و پس از آن کاهش داده شود زیر آب خنک باعث افزایش مصرف دان و کاهش تلفات خواهد شد.ا سه ساعت بعد از ورود جوجه ها دان در اختیار آنها گذارده شود بعداز آنکه جوجه ها بهمدت حدود 3 ساعت آب مصرف نمودند، دان آردی در داخل در پوشهای دانخوری ریخته شود برای جلوگیری از ریخت و پاش دان بهتر است سطح در تمام دانخوریها پایین باشد.ا

درجه حرارت سالن و تاثیر آن بر مصرف آب و دان جوجه های گوشتی بیش از 70 درصد بدن پرندگان گوشتی را آب تشکیل می د هد و پرنده برای حفظ این درصد آب بدن باید به مقدار کافی دسترسی به آب داشته باشد ولی در مواقعی که درجه حرارت محیط خیلی زیاد باشد میزان نیاز پرنده برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت داخلی بدن بیش از این مقدار خواهد بود.ا

میزان شدت نور: میزان شدت نور به انداره ای باشد که جوجه های گوشتی فقط بتوانند حرکت نموده آ ب و دان مصرف نمایند تحرک باید به حداقل ممکن کاهش یابد میزان شدت نور در سطح جوجه ها باید حدود 5/0-35/0 فوت کندل در نظر گرفته شود.ا

تغذیه:  رشد سریع طیور نیاز پروتئینی آنها را افزایش میدهد و در زمانی که رشد کاهش می یابد احتیاجات پروتئینی آنها کاهش می یابد میزان پروتئین خوراک طیور به نوع طیور، سن و مرحله تولید آنها وابسته است. میزان غذای مصرفی روزانه طیور به انرژی غذا، مواد مغذی آن، سن، زون بدن، حرارت محیط و میزان تولید آنها بستگی دارد اضافه چربی در خوراک طیور، سبب افزایش انرژی غذا و در نتیجه کاهش مصرف روزانه آن می شود در صورتیکه نسبت انرژی به پروتئین در خوراک طیور در نظر گرفته نشود و نقداری چربی به غذا اضافه شود، میزان رشد طیور جوان بر اثر کاهش پروتئین مصرفی کاهش می یابد.ا

مواد تشکیل دهنده جیره طیور مختلف بسیار شبیه به یکدیگر بوده و فقط نسبت مواد تشکیل دهند آن برای هر گروه از آنها متفاوت است.ا
احتیاجات کلسیم جوجه ها نسبتا پایین (1درصد) است که باید با عناصر فسفر،‌ منگنز و روی نسبت مناسبی داشته باشد.ا

جیره کلی مواد غذایی طیور:

 

پرورش جوجه گوشتی

 

مقدمه:

پرورش طیور در مدتها قبل بصورت مجتع های کوچکی انجام می شد که از نظر اقتصادی حائز اهمیت نبود و این مراکز تولیدی کوچک هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارد امروزه واحدهای مرغداری بسیار بزرگی وجوددارد که از جنبه اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند در حال حاضر صنعت پرورش طیور به اندازه ای گسترش پیدا کرده که گاهی گله های طیور موجود در یک واحد به مرز یک میلیون قطعه می رسد سرعت صنعتی شدن پرورش طیور در نیمه قرن اخیر به حدی است که شاید در آینده نزدیک، دیگر مراکز کوچک تولیدی حتی در کشورهای در حال توسعه هم دیده نشود از سال 1930 تا به حال، تولید تخم مرغ سالیانه به ازای هر مرغ تقریبا دو برابر شده است. مرغهای امروزی نتیجه فعالیت و کوشش متخصصین ژنتیک با اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت هستند که اقتصادی بودن پرورش طیور راسبب شده اند.ا

 

مراحل انجام کار :

 

هنگام ورود جوجه مراقبتهای اولیه ضرورت دارد زیرا هیچ کاری مناسب تر از یک آغاز خوب نخواهد بود.ا

آب : جند ساعت قبل از ورود جوجه ها باید آبخوریها را پر از آب نمودد تا هنگام ورود جوجه از سردی آن کاسته شده و دارای دمای مناسب باشد.ا

آب شکر:اضافه نمودن شکر به میزان 8% به آب آشامیدنی طی 15 ساعت اول ورود جوجه ها باعث بهبود رشد خواهد شد. استفاده از آبخوری کله قندی: به نظر می رسد برای تامین آب در ساعات اولیه، استفاده از آبخوری کله قندی بهترین روش باشد به ازاء هر 100 قطعه جوجه 2 عدد آبخوری کله قندی مورد نیاز می باشد.ا

حرارت آب :حرارت آب در روزهای اولیه باید حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و پس از آن کاهش داده شود زیر آب خنک باعث افزایش مصرف دان و کاهش تلفات خواهد شد.ا سه ساعت بعد از ورود جوجه ها دان در اختیار آنها گذارده شود بعداز آنکه جوجه ها بهمدت حدود 3 ساعت آب مصرف نمودند، دان آردی در داخل در پوشهای دانخوری ریخته شود برای جلوگیری از ریخت و پاش دان بهتر است سطح در تمام دانخوریها پایین باشد.ا

درجه حرارت سالن و تاثیر آن بر مصرف آب و دان جوجه های گوشتی بیش از 70 درصد بدن پرندگان گوشتی را آب تشکیل می د هد و پرنده برای حفظ این درصد آب بدن باید به مقدار کافی دسترسی به آب داشته باشد ولی در مواقعی که درجه حرارت محیط خیلی زیاد باشد میزان نیاز پرنده برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت داخلی بدن بیش از این مقدار خواهد بود.ا

میزان شدت نور: میزان شدت نور به انداره ای باشد که جوجه های گوشتی فقط بتوانند حرکت نموده آ ب و دان مصرف نمایند تحرک باید به حداقل ممکن کاهش یابد میزان شدت نور در سطح جوجه ها باید حدود 5/0-35/0 فوت کندل در نظر گرفته شود.ا

تغذیه:  رشد سریع طیور نیاز پروتئینی آنها را افزایش میدهد و در زمانی که رشد کاهش می یابد احتیاجات پروتئینی آنها کاهش می یابد میزان پروتئین خوراک طیور به نوع طیور، سن و مرحله تولید آنها وابسته است. میزان غذای مصرفی روزانه طیور به انرژی غذا، مواد مغذی آن، سن، زون بدن، حرارت محیط و میزان تولید آنها بستگی دارد اضافه چربی در خوراک طیور، سبب افزایش انرژی غذا و در نتیجه کاهش مصرف روزانه آن می شود در صورتیکه نسبت انرژی به پروتئین در خوراک طیور در نظر گرفته نشود و نقداری چربی به غذا اضافه شود، میزان رشد طیور جوان بر اثر کاهش پروتئین مصرفی کاهش می یابد.ا

مواد تشکیل دهنده جیره طیور مختلف بسیار شبیه به یکدیگر بوده و فقط نسبت مواد تشکیل دهند آن برای هر گروه از آنها متفاوت است.ا
احتیاجات کلسیم جوجه ها نسبتا پایین (1درصد) است که باید با عناصر فسفر،‌ منگنز و روی نسبت مناسبی داشته باشد.ا

جیره کلی مواد غذایی طیور:

 

پس دان جوجه های گوشتی روزه 20 تا 2 ماهه

پیش دان جوجه های گوشتی 0تا 20 روزگی

نوع مواد غذایی

 

مواد پروتئینی:

ا22%

ا22%

منشاء گیاهی: کنجاله، سویا، کنجاله کنجد، بادام زمینی، کنجاله تخم پنبه و دیگر دانه های روغنی

 

ا5%

ا10%

منشاء‌ حیوانی:‌ پودر ماهی،‌ پودر گوشت و غیره

 

 

 

غلات و مواد جنبی آن:ا

 

ا64%

ا58%

ذرت، ذرت خوشه ای، گندم،‌ برنج، برنج بدون سبوس و غیره

 

 

 

مواد معدنی:‌ا

 

ا3%

ا3%

سنگ آهک، پودر استخوان،‌ سنگ فسفات نمک و منگنز

 

 

 

ویتامین ها و مواد افزودنی:ا

 

ا6%

ا7%

ویتامین های سنتتیک، مکملهای ویتامینی، مخمرها، داروها، ملاس، پودر، پودر یونجه و پودر گیاهان دیگر

 

 

مهمترین بیماریهای طیور :

 

پیشگیری

نحوه درمان

انتقال بیماری

علائم بیماری

عامل بیماری

نام بیماری

ضدعفونی سالن و تست خونی جوجه های مشکوک

تجویز فورازولیدون

از طریق مدفوع وخوردن تخم مرغهای آلوده

اسهال سفید، کم اشتهایی، نامنظمی پرها و تنفس با زحمت

سالمونلاپلوروم

پلوروم

ریشه کنی طیور مبتلا در گله

تجویز تیفوئید

از طریق مدفوع و خرودن تخم مرغ های آلوده

بی نظمی پرها، فقدان اشتها و اسهال سبز رنگ

سالمونلاگالیناروم

تیفوئید

تزریق واکسن

سولفادیمتوکسین

از طریق دستگاه گوارش یا تنفس

تلفات زیاد و اسهال خاکستری رنگ

باکتری گرم منفی

 پاستورلمامولتوسیدا

وبای طیور

واکسیناسیون

دراوهای اکسی تتراسیکین و اریترومایسین و استرپتومایسین

آب آشامیدنی، با ترشحات عفوین هوای آلوده انسان

عطسه، ترشح از چشم، تورم سینوسها و ترشح از بینی

هموفیلوس پاراگیناروم

کریزای عفونی

شستشوی تمام وسایل و اتاقها با گاز فرم الدئید

آنتی بیوتیکها و نیتروفورانها

باکتریایی پوسته تخم مرغ و پنکه های تهویه

جوجه ها ظاهری ضعیف و اسهال آبکی دارند

آلودگی سالن

عفونت ناف

واکسیناسیون

-

آلودگی دان، انسان، پرندگان و حیوانات دیگر

ترشح بینی، تورم سینوسها و تنفس نامنظم

ویروسی

پرونشیت عفونی

 

 

 

ابزار مورد نیاز:ا

 

 

(آبخوری اولیه (برای جوجه های جوان که تقریبا کله قندی شکل می باشند
آبخوری ثانوی (برای جوجه های بزرگتر که 4 لیتری می باشد)
دانخوری اولیه (برای جوجه هایی که تازه متولد شده اند و معمولا کم عمق می باشند)
(دانخوری ثانوی (برای جوجه های بزگتر که میزان آن 1 گالن می باشدا
ترازروقپان (برای وزن کردن دانه های غذایی)ا
بخاری‌(برای گرم کردن سالن)
تهویه‌(برای سالم سازی محیط سالن)
تانکر (جهت ذخیره سوخت و آب)
هزینه های متفرقه (شامل دارو، سوخت و برق)

 

 

قیمت ابزار مورد نیاز:ا

 

قیمت تعداد کل به ریال

قیمت یک عدد به ریال

تعداد

نوع

 

 

ا40

آبخوری اولیه (برای جوجه)

 

 

-

آبخوری ثانوی (برای جوجه بزرگ 4 لیتری)

ا

 

-

دانخوری اولیه

 

 

-

دانخوری ثانوی

 

 

ا2

ترازروقپان

 

 

ا2

بخاری

 

 

ا3

تهویه

 

 

ا1

تانکر

 

 

 

هزینه های متفرقه

 

جمع کل : 

 

 

مواد اولیه مورد نیاز :ا

مواد پروتئینی: کنجاله، سویا و کنجاله تخم پنبه
مواد حیوانی: پودر ماهی و پودر گوشت
غلات: جو، سبوس، گندم، سبوس برنج و ذرت
مواد معدنی: پودر استخوان و نمک
ویتامین ها: یونجه، مکمل ویتامینی
جوجه

 

قیمت مواد مورد نیاز:ا

 

قیمت به ریال

واحد

نوع

 

ا2000 عدد

جوجه گوشتی

 

یک کیلو گرم

کنجاله سویا

 

یک کیلو گرم

کنجاله تخم پنبه

 

یک کیلو گرم

پودر ماهی

 

یک کیلو گرم

پودر گوشت

 

یک کیلو گرم

جو داخلی

 

یک کیلو گرم

سبوس گندم

 

یک کیلو گرم

دانه گندم

 

یک کیلو گرم

مکمل

 

یک کیلو گرم

ذرت

 

یک کیلو گرم

پودر استخوان

 

یک کیلو گرم

نمک

ا

یک کیلو گرم

یونجه

 

 

 

قیمت مصرف 2 ماهه ا2000 قطعه جوجه

قیمت به ریال

میزان مصرف 2 ماهه یک قطعه جوجه

نوع مواد غذایی

 

 

3.5 کیلو

پیش دان

 

 

3.5 کیلو

پس دان

 

 

یک قطعه

جوجه گوشتی

قیمت ابزار و لوازم مورد نیاز

جمع کل هزینه ها

 

 

میزان اشتغالزایی: 3 نفر
فضای مورد نیاز سالنی به ابعاد 20×11 متر مربع برای 2000 قطعه جوجه لازم است.ا
آموزش مورد نیاز 15 روز آموزش برای پرورش جوجه کافی است

نظرات 31 + ارسال نظر
نیما پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:45 ب.ظ http://olomedam.blogfa.com/

سلام قاسم جان.مرسی از نظرت.اگه ممکنه یه مقدار اطلاعات از خودت به ما بده.تحصیلاتت چقدر و چه رشته ای .کجا خوندی؟چند سالته؟چه کاره ای و ................. با تشکر

میثم یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:34 ب.ظ http://meisam-o.blogfa.com

سلام.این جا بی نظیره...من کارشناسی می خونم وشاگرد دکتر محرری هستم و عاشق رشته ای که درس می خونم...خیلی خوشحالم که این جا رو پیدا کردم...خوش باشید ..فعلا

رضایی یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام .دنبال مطلب می گشتم. اتفاقی وبلاگتون رو پیدا کردم.آقای مهندس به یکسری اطلاعات درباره ی موارد کاربرد پلت یونجه و پودر یونجه نیاز دارم. کتابی ِ مطلبی اگه داشتید لطفا معرفی کنید.

باران یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 10:28 ب.ظ http://ahangebaroon.blogfa.com

سلام...
من رشتم مهندسی کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی هست.
علوم دامی رو هم گذروندم.با استاد فرودی...واقعا عالی بودن.وبلاگ شما هم واقعا عالیه.جدی میگم.اهل تعریف بیخود نیستم...

آفرین.

خواهش میکنم.
خوشحالم طرفدارایی مثل شما دارم.

امیر ابروش جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 04:34 ب.ظ

با عرض سلام خدمت مهندس قاسم خلیل بور . با تشکر فراوان از وبلاگ بسیار جامع و عالیتان . امیر هستم از اردبیل من یک زمین مرغداری با مجوز 20000 قطعه گوشتی دارم که نتوانستم وام بانکی ان را به علت سنگین بو دن وثیقه ىریافت کنم . میخواستم بدونم من با سرمایه خیلی کم میتونم شروع کنم و موفق بشم . ممنون میشم اگه منو راهنمایی کلی کنید . با ار ز وی توفیق رو ز افز ون برای شما منتظر راهنماییتان هستم .

پاسخ برایتان ارسال شده است.

مهسا شنبه 23 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:21 ب.ظ http://damtoyoran.blogfa.com

مطالب وبتون محشرهههههههههههههههههههههههه.....عالیه....
فکر کنم هترین وبلاگیه که در مورد علوم دام پست میزاره.....واقعا خدا قوت....
به وبلاگ ما هم یه سر بزنید....اگه مایل بودین تبادل لینک کنیم.....

خواهش می کنم.
با کمال میل .
لینکتون کردم

سید محمد نبوی یکشنبه 24 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:17 ق.ظ

بهترین وبلاگیه که اطلاعات رو سخاوتمندانه میده واقعآ ممنون خسته نباشید و انشاءالله خدا هم بیشایبه توکارا کمکتون کنه وموفق باشید

خواهش می کنم
قابلی نداره.
شما هم موفق باشید.

محمد چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:10 ب.ظ

باسلام و خسته نباشید خدمت آقای مهندس

سلام
شما هم خسته نباشید.
لطف دارید

میترا دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:29 ق.ظ http://daamagirls.blogfa.com

سلام.
من دانشجوی علوم دامی هستم . خوشحال میشم که به وبلاگ من سر بزنید ونظر بفرمایید.

علی یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:14 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید

جناب آقای مهندس من می خواهم کار مرغداری را شروع کنم
لیسانس مدیریت صنعتی دارم و الان در یک شرکت زیر مجموعه ایران خودرو کار می کنم .با حقوق ماهیانه ۸۰۰۰۰۰ هزار تومان
آیا صرفه اقتصادی داره با یک مرغدارزی ۱۰۰۰۰ تایی شروع کنم .
البته اطلاعات هم جمع کردم و می خواهم دوره های هم شرکت کنم.
نظر شما چیه لطفاُ من را راهنمایی کنید
اگر دوره ای هم سراغ دارید مرا راهنمایی کنید.

با تشکر فراوان

براتون ارسال شد

وحید سه‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:22 ب.ظ

با سلام
مطالب خیلی خوب و کاربردی بود .
از مطالب بسیار مفید و ارزنده شما بسیار سپاسگذارم .
امیدوارم در تمامی امور زندگی خود موفق و پیروز باشید .

سمیه دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:07 ب.ظ

با سلام من خیلی دوست دارم کارآفرینی کنم و دوست دارم با خانم هایی که بن کار هستند یک واحد تولید مرغ راه اندازی کنیم ولی اطلاعات من در این مورد در حد صفر است .خواهش می کنم من رو راهنمایی کنید .متشکرم

با سلام
برای شروع به اداره امور دام جهاد کشاورزی مراجعه کنید.
موفق باشید

امیرحسین یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:29 ب.ظ

دستتون درد نکنه خیلی جالب بود

ممنون از لطفتون

mostafa goldost سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:59 ب.ظ

سلام اطلاعات شما خوب بود ولی هزینه های جانبی و اولیه را اظهار نکردید

سلام دوست عزیز
من می تونم ماهی گرفتن رو یادتون بدم
اما اصلا راه نداره ماهی آماده در اختیار کسی بزارم
چون اینطوری همیشه به من و امثال من وابسته میشن و این خوب نیست.

دانیال دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 03:44 ب.ظ

سلام خدمت آقای مهندس عزیز

من دانشجوی سال سوم دکترای دامپزشکی در شمال هستم....تو این فکر هستم که برای کسب تجربه همراه دو تا از دوستانم که مثل من دامپزشکی میخونن یک واحد مرغداری 10هزار تا یا 20 هزار تایی اجاره کنیم و کار رو شروع کنیم......نظر شمل چیه؟....آیا بدون گذروندن واحد پرورش طیور که سال چهارم قراره ارائه بشه ما شانسی داریم که ضمن کسب تجربه در مرغداری به سود دهی هم برسیم؟......شرایط دریافت وام برای دانشجویان دکترای دامپزشکی برای احداث واحدهای بزرگ پروش مرغ گوشتی چطوره؟(البته فقط نظر کلی تونو بگین)

در پایان آیا توصیه شما به ما اجاره یک واحد مرغداریه یا صرفا کارآموزی در یک مرغداری یا حتی احداث یک واحد مرغداری گوشتی جدید؟

خوشحال میشم کمی از تجربیات خودتونو به ایمیلم ارسال کنیم....
یاعلی

سلامی گرم به شما دوست گرامی
کاری که میخاید انجام بدید ریسک بسیار بزرگیه.
چرا که سرمایه زیادی در مدت کمی با سرعت بسیار بالا خرج میشه و اگر خدای ناکرده ضرر کنید حتما از این کار تنفر پیدا می کنید
پیشنهاد می کنم یا با یک ادم با تجربه استارت بزنید یا برید کار آموزی
چون کار مرغداری سرشار از ریزه کاری هایی هست که تو هیچ کتابی نیست و تا پیش نیاد هم نمیشه از کسی در مورد اون پرسید.
اجاره کردن مرغداری با توجه به اینکه شما تجربه کار تو مرغداری رو ندارید در حد 2000 تا رو پیشنهاد می کنم تا تا مراحل کار دستتون بیاد
موفق باشید

سمیه ایزدی یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:34 ق.ظ

باسلام خسته نباشید مطالبتون خوب بود ولی جوجه های گوشتی در طول دوره پرورش به۳نوع جیره احتیاج دارن پیش دون‌.میان دون وپس دون.باتشکر

سلام زنده باشید
این طرح عملا برای کسانی که به صورت مبتدی اند و میخوان اطلاعاتشون رو زیاد کنند گذاشته شده
اما جیره جوجه های گوشتی با توجه به اینکه خودمم مرغداری کار می کنم امروزه خیلی بیشتر از این سه تا موردی که شما مطرح کردینه و با توجه به سن و وزن جوجه جیره تغییر می کنه . از اینکه نظر دادید ممنونم
موفق باشید

جیزین قولی چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 06:18 ب.ظ http://jizingholi.blogfa.com/

سلام مهندس جان
آقا از این مطالب مفیدتون من خیلی استفاده کردم برادر
دو تا سوال داشتم
آقا اگه ما بخوایم یه مرغداری کوچیک نهایتا به 200 - 300 تا جوجه راه بندازیم میتونیم وام بگیریم یا بیمه اش کنیم؟
شرایطش چیه؟

دوم اینکه الان من یه 20 - 30 تایی مرغ و جوجه دارم . جوجه ها وقتی یه کمی بزرگ میشن بی حال میشن و حدود 10 درصدشون میمیرن . با اینکه من خیلی ازشون مراقبت می کنم!!!! میتونی بگی علتش چیه؟

لطفا بیا تو وبم نظر بده
خوشحال میشم با هم در ارتباط باشیم
تجربیات شما دنیایی برای ما ارزش داره

احمد جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:52 ق.ظ

پرورش مرغ گوشتی = ضرر ضرر

عطاء الله پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 03:56 ب.ظ

تشکر از از طلاعات سود مند شما
که خیلی مفید و کامل است

سید جلال حسینی سه‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 08:27 ب.ظ

دوست دارم مرغدار ی داشته باشم اما بودجه کافی ندارم ازروستای چلمبر

دارابی یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:58 ب.ظ

متاسفانه دولت محترم یا همان جهاد کشاورزی هیچ اهمیتی به طرحهای کوچک نمی کند و هیچ مجوز و یا راهنمایی انجام نمی دهد در صورتی که در کشور چین در هر خانه یک واحد تولید کننده است...

موافقم

مهندس یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:39 ب.ظ

سلام می خوام تازه شروع کنم وبلاگ بی نظیری داری اپه خواستی به من کمک کنی یه پیام به شماره 09126420831 بده با هات تماس می گیرم
مهدیخانی

علیرضا پیرایش پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:58 ب.ظ http://canarykhoshavaz.blogfa.com

با سلام خدمت شما دوست عزیز لطفا وبلاگ من رو هم با اسم قناری خوش آواز لینک بفرمایید
موفق باشید

هادی جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:04 ب.ظ

جناب آقای مهندس من می خواهم کار مرغداری را شروع کنم
قبلا کار قارچ رو با سرمایه وام شروع کردم تا شروع کردم به سرما 86 خوردم سالنم یخ زد ورشکست شدم،اما خسته نیستم به کار مرغداری هم علاقه دارم اما اطلاعات کافی ندارم،با چقدر سرمایه میشه یه واحد جمع و جور اجاره ای و توجیه دار راه اندازی کرد؟
نظر شما چیه لطفاُ من را راهنمایی کنید
اگر دوره ای هم سراغ دارید مرا راهنمایی کنید.

کامبیز تار شنبه 16 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:33 ب.ظ http://.KAMBIZ.IR

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان.

خیلی خیلی ممنون از راهنمایی هایی که کردید واقعا ممنون خیلی مفید بود

متشکرم

bahman farhad پنج‌شنبه 7 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 08:32 ب.ظ

واقعاممنون اطلاعات خیلی مفیدبود.اگه میشه قیمت هاروبه روز وبه ایمیلم بفرستید.بازم ممنون ....

علی شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:31 ب.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید.
بنده می خوام کار پرورش مرغ گوشتی رو شروع کنم میدونم این کار خیلی هارو زمین زده و خیلی ها هم موفق بودن .می خواستم مر غداری اجاره کنم و کارمو شروع کنم فقط اینکه حدودا برای شروع و پرورش ۵۰۰۰ قطعه چقدر سرمایه لازم است .ممنونم از اطلاعات مفیدتون
یا حق

zaghi جمعه 6 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:19 ب.ظ http://www.asiavacuumpumps.com

سایت بسیار مفیدی بود.ممنون
www.asiavacuumpumps.com

siamak سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1396 ساعت 02:22 ب.ظ

اقای مهندس سلام
لطفا اگه امکانش هست بفرماید تعداد جوجه که از هر سر مرغ راس میشه گرفت چقدر .و تجربه دوستانی که دارید هم اعلام کنید که چه تعدادی گرفتن . خود من 146 بیشتر تا امسال نتونستم بگیرم ممنونم

محدثه یکشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 05:21 ب.ظ

خیلی ممنون از اطلاعات
من دانش آموز هستم و واقعا به این اطلاعات نیاز داشتم

you movies پنج‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 12:37 ب.ظ https://youmovise.com/

سایت خیلی خوبی دارید
امیدوارم موفق باشید
https://youmovise.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد