علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

علم و دامپروری

تخصصی دام- دامپزشکی ،طیور و آبزیان و بیماریها ( لطفاْ در رابطه با این وبلاگ با نظراتتون ما رو در نشر علم همراهی کنید.)

تعیین جنسیت در جوجه های یک روزه

مقدمه:

می توان با تعین جنسیت در جوجه ها به موارد زیر دست یافت :

- جدا کردن جوجه مرغ از جوجه خروسها در روز اول تولد.

- تعین جنسیت جوجه های یک روزه در نژاد های مرغ تخم گذار و مرغ مادر.

روشهای تشخیص جنسیت در جوجه های یکروزه:

الف) طریقه ژنتیکی  
 ب) طریقه ژاپنی

تعین جنسیت جوجه ها از راه ژنتیکی :     

این عمل بسته به ژنهای دارد که روی کروموزومهای جنسی قرار دارد( صفات وابسته به جنس ).                   

که از صفات زود پر در آوردن و دیر پر در اوردن و رنگ پرها استفاده می شود.

استفاده از رنگ پرها در طریقه ژنتیکی عملی تر است. این روش را در پاره ای از نژادها می توان استفاده کرد.

تعین جنیست جوجه ها از راه ژاپنی:

اساس این روش بر روی تشخیص چگونگی بر جستگی  مخرج   در جوجه های یکروزه استوار شده است.

این برجستگیهای مخرج در برخی خروسها وجود دارد و در برخی مرغها نیست.

خصوصیات برجسته مخرج در تعین جنسیت در روش ژاپنی :

الف) شکل بر جستگی مقعدی

ب) مشخص بودن برجستگی

ج) خاصیت ارتجاعی

د) رنگ برجستگی 

ه)  وضعیت سوراخ مقعد

شکل بر جستگی مقعدی

برجستگی مقعدی در تمام جوجه ها یکسان نیست از نظر شکل به سه دسته تقسیم می شود .

1. تیپ دکمه ای

2. تیپ عمودی

3. تیپ سه قلو

این برجستگی در 80% جوجه  خروسهامشخص و در 20% جوجه ها نا مشخص است

به طور کلی این طور باید قضاوت کرد که کلیه جوجه های که فاقد برجستگی هستند جوجه مرغ می باشند.  

    مشخص بودن برجستگی

اگر برجستگی موجود واضح و روشن تر از سایر قسمتها و جدا شده باشد جوجه خروس است. ولی در صورتیکه برجستگی با قسمتهای اطراف در هم شده و همچنین نرم و ظریف باشد جوجه مرغ می باشد.

خاصیت ارتجاعی

برجستگی در جوجه خروس ها

1. بافتی مملو از خون

2. محکم و فنری شکل

برجستگی در جوجه مرغها

1. میان تهی و گود

2. کاملا” ضعیف و نرم

رنگ برجستگی

درجوجه خروس ها

کاملا” تیره و قسمتهای اطراف آن رنگ پریده است

درجوجه مرغها

کاملا” روشن و قسمتهای اطراف آن تیره است

وضعیت سوراخ مقعد

وضعیت سوراخ مقعد درجوجه مرغها بازتر، بزرگترومرطوبتر ازمقعد جوجه خروس ها می باشد.                                                        

 

جدول مقایسه برجستگی مقعدی

جوجه مرغ

جوجه خروس

خصوصیات برجستگی

ردیف  

کوچک

بزرگ

اندازه برجستگی

1

نا مشخص

مشخص

ارتفاع

2

پهن و مسطح

مرتفع و بلند

شکل

3

نقطه دارنرم

گرد محکم و فنری

خاصیت ارتجاعی 

4

روشن

تیره

رنگ

5

آسان

مشکل

چگونگی باز کردن کلواک

6

گشاد و مرطوب

تنگ و خشک

اندازه کلواک

7

مسطح و نرم

برجسته

شکل عمومی برجستگی

8

طرز کار و وسایل مورد نیاز

ــ استفاده از نور طبیعی و نور مصنوعی ( استفاده از لامپ های با قدرت 300 وات).

ــ ارتفاع 25 سانتی متری لامپ از لبه میز.

ــ استفاده ازیک میز متحرک.

ــ استفاده از تعدادی جعبه های مخصوص این کار .

<v:imagedata o:title="" src="file:///C:DOCUME~1ADMINI~1LOCALS~1Tempmsohtml1

نظرات 7 + ارسال نظر
خانم کاولیتز سه‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 09:20 ق.ظ http://www.lostrock.blogsky.com

سلام
توروخدا کمکم کنید . . .
من ۷ تا جوجه مرغ دارم.۳تاشون دیگه دران بزرگ میشن و از ابو گل در اومدن.۴تاشون بچه اند و خیلی صدا میکنن.فکر کنم چون سردشونه.
دیروز یکی از این جوجه کوچیک ها به شکل عجیبی دراز میکشید من فکر کردم خوابیده.بعد یکی دیگه هم اینجوری شد.اسمش Boni هست.بلندش کردم و دیدم که حالش خوبه.چند ساعت بعد فهمیدم که افتاده توی ظرف ابشون و بعد در اومده چون سرتاپا خیس بود.جلوی بخاری برقی خشکش کردم.لای حوله پیچیدمش تا خشک شد.
الان یک روز گذشته و هنوز حالش خوب نیست.راه نمیره دون نمی خوره.فقط هندونه میخوره.
چه کارش کنم ؟

جوابتون رو براتون فرستادم.
موفق باشین

حسنی سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:44 ق.ظ http://leshmania.mihanblog.com

سلام داداش چطورید
میدونی من چند تا جو جه دارم میخوام براشون دون تهیه کنم درسته نوع تغذیه خیلی مهمه و.لی این در تو تهارن دنبال دونپیش خور یا میان خور براشون گشتم که نگو ببینم ادرستی داری بتونم چند کیلوی دو بیهست کیلو دون بخرم یا حد اکثر ۱۰۰ کیلو چون بیشتر لازمم نمیشه

آرش شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:52 ب.ظ

ارزانترین و بهترین دستگاههای جوجه کشی در سایت زیر موجود است حتما یک سری بزنید
http://downloadmoney.persianblog.ir/
به امید موفقیت

سعید یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:48 ب.ظ http://www.jojekeshiasan.blogfa.com

دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان و کاملا اتوماتیک

ALI یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:49 ق.ظ

سلام داداش خوبی راستش من 12 جوجه دارم انواع زیادی اند به نظر من یکی شون لاریه می خواستم بدونم از کجا مطمعا بشم لطفا کمکم کن. راستی یه دونه جوجه دارم که گردنش پر نداره این مدلشه
چند روز بود پرهاشو شل می کرد ومی افتاد بهش بتادین تازه دادیم حالا حالش خوب شده می خواستم بدونم کاردرستی کردم یانه راه دیگه ای پیشنهاد میکنی منتظر جوابتم.

لااتت دوشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:16 ب.ظ http://hellokitty81.blogfa.com

امید شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:42 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد